Friday, September 30, 2011

PAVLOVA



Sebenarnya mmg dh lama sgt nk cuba buat pavlova ni... rasa bimbang pun ada... mklum la x pnh tengok n x pnh makan... sehingga tergoda untuk mencuba... rupa2nya, secantik nama selazat rasa... ank2 pun suka sgt... masam buah2an bercampur dengan manis pavlova mengadunkan rasa yg sukar untuk digambarkan dgn kata2... resepi sy CnP dr Puan Wan Norbaya Wan Chik, rakan mailing list sy.... TQVM ye Baya....

Pavlova ni adalah sejenis meringue kek yang dibuat dari putih telur dan gula halus sebagai dua bahan utama. Tekstur pavlova ni ringan, bila disentuh kulit mukanya licin dan garing manakala di tengahnya pula lembut dan manis seperti marshmallow.

Pavlova dihidangkan bersama whipped cream dan buah segar contoh strawberry, kiwi, mango, blueberry, cherry, raspberry atau sebagainya. Seeloknya dimakan dengan buah yang mempunyai rasa masam untuk mengimbangi rasa manis meringue.

Pada suatu masa dahulu Australia dan New Zealand pernah berbalah untuk berebut hak siapa yang mula mencipta Pavlova. Utk mkluman semua, nama Pavlova dipilih sempena penghormatan kepada jaguh ballerina dari Russia, Anna Pavlova yang mengelilingi Australia dan New Zealand pada tahun 1926 - sumber Joyofbaking.com

PAVLOVA
CnP: Puan Wan Norbaya Wan Chik
Dikongsi: my-magic-kitchen.blogspot.com

3 biji putih telur (suhu bilik)
1/4 teaspoon cream of tartar
1 cup sugar (Baya kurang gula dalam 2 sudu)
1 pinch salt

Pukul putih telur, masukkan cream tartar dan salt. Kemudian sugar 1 spoon by spoon, sampai habis pukul medium high speed anggaran 12-17 minit or more sehingga dia stiff peak. Bila ceduk dengan sudu dia menegak tak terlentuk :)

Masukkan dalam piping beg, pipekan.. bakar 300-35minit dan biarkan sejam di dalam oven..
nak makan letak whip cream / dan any buah yg disukai... nak makan dengan aiskrim pun boleh...
Meringue nie agak manis.. Baya selalu kurangkan gula dalam 2-3 sudu... dan putih tu sebenarnyaa boleh diambil dari 4 biji putih telur... ni dah diuji dari dapur Baya berkali-kali:)

Topping/hiasan yg sy buat:

1 cawan whipping cream - pukul hingga kental

Untuk menghidang, picit/lepa whipped cream dan hias dengan buah-buahan yang siap dipotong. Seelok-eloknya hias apabila hendak mkn sb kalau hias awal nanti buah2an berair.

Peringatan:
semua bahan mestilah di suhu bilik
bole masukkan 1 camca teh esen vanila utk elakkan bau hanyir telur

No comments:

Post a Comment