ASSALAMUALAIKUM Blog ini terhasil atas dorongan rakan2 serta ingin berkongsi ilmu seciput kurniaan Ilahi untuk dimanafaatkan bersama demi generasi akan datang. Jutaan terima kasih juga kepada yg sudi mencuba resipi yang tidak seberapa ini - sedap, lazat, best, yummy, delicous or 2 thumbs up adalah subjektif..... Komen anda amatlah sy alu-alukan.... Inilah jariah saya selagi hayat dikandung badan....

Wednesday, September 1, 2010

KUIH CARA CHEF HANIELIZA

Minggu lps adalah Minggu Mencara Sedunia.... requested by Si Boboy2 (cara manis) n The Only Gurgel (cara pedas).... layan je la karenah ank2 berposa ni.... kalu x dilayan nnti merajuk plak.... bole makan puas2.... laris tau.... umi 2x sonok.... sonok yg pertama, ank2 mkn smpi abis n sonok yg ke2, yahoooooo umi dh pndi "mencara"..... xpnah terpk sblm ni nk buat rsa mcm susah je.... tp sb ank2 suka mkn digagahi jg mencuba n alhmduilllah inilah hasilnya.... kali ni sy guna resepi chef tersohor Kak Hanieliza... so, mohon izin halal ye utk CnP dlm blog ni... TQVM



KUIH CARA PEDAS/BERLAUK & CARA MANIS
Sumber : Chef Hanieliza

Bahan Inti
1 cawan daging/ayam kisar (sy guna 3 keping berger ayam)
1 labu bawang besar - potong dadu kecil (sy guna bwg kisar)
1 ulas bawng putih - cincang halus (sy guna bwg putih kisar)
1 s/b rempah kurma (sy guna cili kisar)
1 s/k minyak utk tumis
garam
daun bawang -mayang kecil ]
cili merah - hiris halus ] hiasan
Daun pandan dipotong 2 dan carikkan sebagai berus
untuk menggris acuan kueh cara (x guna pun)

Cara masak inti
1. Tumiskan bawang dan rempah sehingga wangi.
2. Masukkan daging/ayam & garam dan biarkan mendideh dan kering.
2. Bila telah kering, angkat dan sejukkan.

Bahan untuk adunan bater:
2 cawan tepung
1 cawan santan (buat kali pertama sy gantikan dgn susu cair n buat kali ke2 guna santan plak)
2 cawan air
1 biji telur
garam
pewarna kuning

Cara membuat kueh:
1. Blendkan/gaul rata semua bahan dan tapiskan.
2. Masukkan sikit adunan dalam teko yg muncung panjang [senang nak tuang ke dalam acuan kuih cara] - sy guna bks faufufa je... sblm tuang kacau dlu takut adunan mendap ke bwh.
3. Minyakkan acuan kuih cara dengan berus daun pandan yg disediakan (sy guna tisu dapur).
4. Tuangkan adunan.
5. Masukkan sesudu kecil inti daging yg disediakan (kalu cara manis masukkan 1/4 camca teh gula).
6. Taburkan hirisan cili merah dan daun bawang. Tutupkan adunan dgn tudung periuk kecil.
7. Bila agak dah masak, angkat dan hidangkan.

Nota: Adunan sy bahagi 2 (sdg elok utk 2 bks taufufa), 1 bahagian sy letak kunyit utk cara pedas & 1 bahagian lg sy letak paste pandan utk cara manis


Abaikan talam bawang goreng yg enterprem tu... tu kuih tunjuk2 ye.... yg ni sy glis acuan guna butter, rsa mcm kureng cntik ckit.... saranan gunakan myk msk je sbg glis... terbukti spt gmbo di bwh.... nmpk ok je kan...?





Cara sy membakar kuih cara..... sori la kuali lgsung x glamor tp nk jga tumpang enterprem dlm blog

No comments:

Post a Comment